Sådan arbejder vi

Her kan du læse mere om Progression tilgangen og downloade vores brochure med mere faglig information.

Progression tilgangen

Progression tilgangen er en systematisk tilgang, som konsulenter og ledelse anvender i alle aspekter af indsatserne. Det gælder det pædagogiske arbejde, match og fleksibilitet, dokumentationsarbejdet, kvalitetssikring og i det tværprofessionelle samarbejde, som vi indgår i.

Det pædagogiske arbejde

Match og fleksibilitet

Dokumentationsarbejdet

Kvalitetssikring

Tværprofessionelt samarbejde

En systematisk tilgang

Progression tilgangen bygger på solid faglig viden om udsatte børn, unge og familier samt på, hvordan vi som fagfolk bedst støtter dem i at mestre eget liv. Gennem mange års erfaring har vi i Progression arbejdet målrettet på at skabe positive forandringer for disse grupper, baseret på vores indsigt fra både myndighedsarbejde og ledelse i offentlige og private organisationer.

Vi har et dybtgående kendskab til at udvikle og implementere socialfaglige indsatser, der adresserer behovene hos udsatte børn, unge og familier, samtidig med at vi tager hensyn til kommunernes specifikke behov, rammer og ressourcer. Det er centralt for os, at kommunens midler når ud til de udsatte borgere, hvilket gør socialøkonomisk ansvarlighed til et centralt element i de socialfaglige ydelser, Progression tilbyder og kontinuerligt udvikler.

Vi har en systematisk tilgang, som både konsulenter og ledelse anvender i alle aspekter af vores indsatser. Dette inkluderer det pædagogiske arbejde, match og fleksibilitet, dokumentationsprocesser, kvalitetssikring og det tværprofessionelle samarbejde, vi engagerer os i.

Tæt dialog og samarbejde

“Det var en enkelt samtale, men det ændrede hele mit syn på min mor” …
Nogle familier har udfordringer ved at møde hinanden nysgerrigt og anerkendende.
 
Kommunikationen kan svigte og misforståelser kan opstå. Det kan skabe utryghed og resultere i at afstanden mellem familien vokser.
 
Det oplever vi ofte ude i familierne, som vi støtter.
Heldigvis findes der en række redskaber, som man kan anvende for at få styrke relationerne og skabe nærvær.
Et af de redskaber er eksempelvis samtalekort
Med samtalekortene kan familien spørge nysgerrigt ind, lytte åbenhjertet til hinandens tanker, følelser og holdninger samt få en forståelse for sig selv og andre med spørgsmål som:

Samtalekort

En af vores familiebehandlere anvendte samtalekortene i en sag, hvor mor og datter ikke evnede at møde hinanden. Samtalekortene satte gang i en vigtig dialog og fik dem til at tale om det, der fyldte mest. Efter samtalen oplevede familiebehandleren en betydningsfuld ændring i relationen. For som datteren sagde efter samtalen: ”Jeg har fået en ny forståelse for min mor. Måske er vi ikke så forskellige alligevel”.

Det pædagogiske arbejde

De børn, unge og familier, som Progression støtter, har ofte komplekse udfordringer, der kræver en multiteoretisk tilgang. Derfor har vores konsulenter forskellige socialfaglige uddannelser og erfaringer, hver med unikke teoretiske og metodiske kompetencer. Dette omfatter bl.a. specialpædagogik, socialrådgivning, familiebehandling, psykologfaglighed og traumebehandling. På den måde kan vi matche den rette faglige ekspertise til hvert enkelt barns, hver enkelt unges eller hver enkelt families behov.

Vi kombinerer specifikke teoretiske og metodiske kompetencer med en fælles faglig tilgang baseret på den løsningsfokuserede metode.

Vi anvender en ressource- og fremtidsorienteret tilgang som omdrejningspunkt i arbejdet med barnet, den unge eller familien. Vi tager udgangspunkt i de iboende ressourcer, ønsker og mål, og støtter dem i at bruge deres egne evner til at skabe udvikling. Ved at fokusere på det, der allerede fungerer, og på løsninger frem for årsager, skaber vi bæredygtige forandringer.

 

Målene i handleplanen sætter rammen for vores indsats. Progression tilpasser forløbet til de konkrete udfordringer og ressourcer og evaluerer løbende, om målene er nået, eller om der er behov for justering eller afslutning af indsatsen.

Vi anser barnets og den unges private netværk, udover forældrene, som afgørende for deres trivsel. Derfor stræber vi efter at engagere det private netværk som en del af indsatsen for at skabe varige, positive forandringer.

Vores børnesyn er, at alle børn og unge, uanset baggrund, har ret til at blive mødt med tro på deres udviklingsmuligheder. Derfor anvender vi samme metodiske tilgang, uanset familiens kulturelle eller ressourcemæssige baggrund.

Match og fleksibilitet

Progression matcher barnet, den unge eller familien med en konsulent, der har de nødvendige faglige og erfaringsmæssige kompetencer. Hvis rådgiveren vurderer, at det er afgørende for indsatsen, kan vi også matche med en konsulent, der taler modersmålet og har indsigt i barnets, den unges eller familiens kulturelle baggrund. Hos Progression er det faglige match dog altid vores førsteprioritet.

Vores konsulenter arbejder fleksibelt i forhold til barnets, den unges eller familiens dagligdag. Vi tilpasser indsatsen til de tidspunkter på døgnet, hvor det giver bedst mening at arbejde med de konkrete mål. Progressions konsulenter kan også varetage støttet og overvåget samvær på tidspunkter, der passer ind i barnets eller anbringelsesstedets rutiner. Vi står til rådighed alle ugens dage, også uden for almindelig arbejdstid, for at sikre kontinuitet og opnåelse af målene i indsatsen.

Dokumentationsarbejdet

Dokumentation er en kerneopgave i det socialpædagogiske arbejde hos Progression, og vi er bevidste om, at vores dokumentation udgør et centralt grundlag for rådgiverens beslutninger. Derfor har vi en systematisk tilgang til vores dokumentation, som ligger til grund for både vores statusrapporter og øvrige dokumentationsarbejde.

I Progression arbejder vi ud fra målene i barnets eller den unges plan, jf. barnets lov §§ 92 og 109 samt eventuel forældrehandleplan, jf. barnets lov § 77. Ved komplekse og sammensatte udfordringer arbejder vi også helhedsorienteret, jf. barnets lov § 110.

Statusrapporter udarbejdes som led i rådgiverens lovpligtige opfølgning og indeholder en opdatering for hvert fokusområde samt en samlet faglig vurdering med fokus på udvikling og progression.

Vi anvender den løsningsfokuserede tilgang i det socialfaglige arbejde med barnet, den unge og familien, og vi bruger samme tilgang i den løbende sparring og kvalitetssikring af indsatsen, hvor vi sikrer overblik ved altid at gennemgå indsatsen ved brug af Signs of Safety.

Vi sender den første statusrapport til rådgiveren inden for tre måneder efter indsatsens start og derefter løbende hver sjette måned, hvilket sparer rådgiveren tid og ressourcer ved at undgå gentagne anmodninger om statusopdateringer.

Ved kortvarige og tidsbegrænsede indsatser udarbejder vi en statusrapport i forbindelse med afslutningen af indsatsen.

Beskrivelser af støttet og overvåget samvær aftales og sendes efter rådgiverens behov.

Vores arbejde med barnet, den unge eller familien samt samarbejdet med rådgiveren og øvrige fagprofessionelle dokumenteres ligeledes løbende i vores sikre journaliseringsprogram.

Kvalitetssikring

Det er afgørende for Progression at opretholde den høje kvalitet i vores indsatser. Vores erfaring understreger betydningen af faglig sparring og ledelsesmæssig opbakning i arbejdet med udsatte børn, unge og familier, især når bekymringsniveauet er højt, og der kan være tidligere episoder med f.eks. vold eller overgreb. Progression er godt bekendt med relevant lovgivning og handler i overensstemmelse hermed. Vi udfører løbende risikovurderinger og evalueringer af bekymringsniveauet.

Ledelsen i Progression er aktivt involveret i hver indsats. Konsulenten og sagskoordinatoren arbejder sammen for at sikre kvaliteten i det socialpædagogiske arbejde i familien. Vi vurderer nøje, om der er etableret et reelt samarbejde mellem konsulenten og familien, om barnet og den unge forbliver i centrum for indsatsen, og om der opnås tilstrækkelig progression.

I Progression informerer vi sagsbehandleren, når vi vurderer, at nogle eller alle mål er opnået, og familien, barnet eller den unge kan klare sig uden støtte. Vi orienterer også, hvis vi observerer, at familien eller den unge ikke forstår de fremsatte bekymringer eller ikke samarbejder om indsatsen.

Tværprofessionelt samarbejde

Medarbejdere og ledelse i Progression har omfattende erfaring med tværfagligt samarbejde og indgående kendskab til relevant lovgivning samt de rammer, som rådgiverne arbejder inden for.

Vi tror på, at ingen kan støtte et udsat barn, en ung eller en familie i at skabe varige, positive forandringer uden et stærkt samarbejde. Derfor er det afgørende for os at arbejde helhedsorienteret omkring barnet, den unge og familien. Fra indsatsens start bestræber vi os på at etablere et effektivt tværprofessionelt samarbejde, hvor vi i Progression bidrager mest muligt.

Rådgiveren er en central samarbejdspartner for os. Derfor lægger vi stor vægt på at forstå deres forventninger til samarbejdet og rammerne for vores indsats i forhold til familien, barnet og den unge. 

Vi indhenter løbende feedback for at sikre, at vi lever op til disse forventninger og foretager justeringer, når det er nødvendigt.

Konsulenter, sagskoordinatorer og ledelsen er i løbende dialog med rådgiverne for at holde dem opdateret på indsatsens udvikling. Rådgiveren har altid mulighed for direkte kontakt til både konsulenter, sagskoordinatorer og ledelsen i Progression. Vi tilpasser gerne vores informations- og dokumentationsniveau til den enkelte rådgiver og de specifikke behov i hver indsats.